První pátek následující po americkém Dni díkůvzdání. Od počátku 20. století tento den zahajoval předvánoční reklamní kampaně obchodních řetězců. Bylo nepsaným pravidlem, že žádný obchodník s reklamou nezačne dříve. Je to tedy 23. až 29. listopad, kdy se oficiálně spustí nákupní šílenství. Největší boom zažívá samozřejmě v moderním světě marketingu, kdy nás reklama provází na každém kroku a není možné probíhající Černý pátek nepostřehnout. Největší popularizaci se dočkal počátkem tohoto století a nyní je rok od roku oblíbenější.
Zní to jako lukrativní podnik – obchodník odstartuje nejsilnější období prodeje a zákazník nakoupí za bezkonkurenčně výhodné ceny. Bizarní a kontroverze vyvolávající stránka tkví v tom, že právě protože jde o ušetření peněz, dostávají s k nám zprávy především ze Spojených států, že slevy v lidech vyvolávají obrovskou hysterii a v onen den každoročně dochází k četným zraněním. Za posledních třináct let bylo pouze v USA nahlášeno 12 úmrtí a 117 zranění v důsledku zavládnutého chaosu. Jedním z obětí byl také zaměstnanec známého amerického řetězce Walmart, který byl ušlapán k smrti. Vedle případu udupání davem jsou také časté hádky mezi zákazníky, které nezřídka končí i střelbou. Je zaznamenáno mnoho případů, kdy pro posledních několik kusů zlevněného zboží byli zákazníci schopni použít proti sobě střelné zbraně, pepřové spreje nebo nože.
V České republice lidé zpravidla nepřespávají před obchodem, ani nepropuká davové šílenství, které s sebou nese oběti. K masivní kampani zde ale každoročně dochází, ovšem v poměrně jiném duchu. Zdejší obchodníci Černý pátek nepochopili jako jeden den v roce, ale jako celý týden nebo častokrát i měsíc. „Černý pátek právě teď!” Slýcháme od začátku listopadu až do Vánoc v médiích. To, že tak tato akce ztratila svoji hlavní myšlenku, je ovšem až druhotný problém. Podnikatele v tomto období za až 80% slevy často skrývají to, že původní cenu zboží výrazně zvýší. Výsledná „snížená” cena produktu pak nebývá o moc nižší.